La Generalitat de Catalunya preveu que enguany creixerà l’activitat innovadora del teixit empresarial català i que el 59,6% de les empreses hauran innovat aquest 2023. Es tracta de gairebé 4 punts percentuals més que les empreses que van fer-ho l’any passat (56,4%), segons el Baròmetre de la Innovació a Catalunya elaborat per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball. El document està fet a partir d’una enquesta a 1.200 empreses de més de nou treballadors amb representativitat per al conjunt de Catalunya.
Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell, l’augment de l’activitat innovadora del teixit empresarial català s’explica principalment “per la sortida de la crisi provocada per la Covid-19, l’efecte tractor dels fons Next Generation i l’Horizon Europe”. Castellanos també ho justifica pel creixement de la internacionalització de les empreses catalanes: “per exportar és imprescindible comptar amb productes o serveis diferencials, sense innovació no hi ha internacionalització i sense internacionalització no hi ha innovació”. El secretari d’Empresa i Competitivitat afegeix “l’acompanyament de l’administració pública”, subratllant que el 2022 ACCIÓ va destinar “més de 40 milions d’euros en ajuts a empreses per projectes d’innovació i R+D: projectes de risc, a llarg termini i generadors d’alt valor afegit”.
En aquest sentit, Castellanos destaca que aquest 2023 “ACCIÓ augmentarà un 35% el pressupost destinat a projectes d’innovació i R+D d’empreses catalanes, superant els 56 milions d’euros” amb l’objectiu “d’accelerar i consolidar aquesta tendència creixent del teixit empresarial català en l’àmbit de la innovació i l’R+D”. A més, enguany l'agència posa en marxa noves línies d’ajut per impulsar nous projectes d’innovació tecnològica, el creixement de startups ‘deeptech’ i l’accés als fons europeus de l’Horizon Europe.
Innovar per guanyar eficiència i facturar mésEl teixit empresarial català ha innovat principalment en producte (gairebé el 60% de les empreses que han innovat el 2022) i sistemes d’informació i comunicació (50%). També destaquen les empreses que ho han fet en els processos de producció (37,2%), el desenvolupament de procés de negoci (35,1%), l’administració i gestió (28,4%), el màrqueting i les vendes (26,8%) i la logística i distribució (7,9%). D'aquesta manera, el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ subratlla “la importància d’innovar tant en el producte final com en el procés per obtenir-lo així com en els intangibles: tot això es tradueix en més competitivitat empresarial”.
De fet, segons les previsions de les empreses, l’impacte d’aquesta activitat innovadora serà un augment de l’eficiència (61,9% de les empreses innovadores), la facturació (54,5%), la productivitat (50,5%), la rebaixa del cost mig del producte o servei (32,3%) i l’augment de treballadors (16%). “Innovar és la principal palanca de les empreses per créixer, exportar, ser més productius i crear nous llocs de treball”, assegura Castellanos. De la mateixa manera, el Baròmetre apunta una clara vinculació entre la innovació i la internacionalització: el 58% de les empreses innovadores són exportadores, mentre que només un 30% de les que no innoven comercialitzen els seus productes o serveis a l’estranger.
El Baròmetre de la Innovació elaborat per ACCIÓ revela que aquest 2022 també creix l’activitat d’R+D de les empreses catalanes: el 30,7% de les empreses innovadores ha adquirit o desenvolupat R+D, percentatge superior al 24,4% del 2021. L’objectiu d’aquestes companyies és introduir al mercat un nou producte o servei (79,1%), implementar un nou model de negoci (31,8%) o sol·licitar una patent (16,2%).
Creix la transformació digital i verdaEl document també conclou que el 35% de les empreses catalanes ha invertit en transformació digital el 2022, 10 punts percentuals més que l’any anterior. Les tecnologies més incorporades han estat l’Internet de les Coses (14,4% d’empreses catalanes), big data (11,3%), intel·ligència artificial (8,4%), 5G (4,7%) i impressió 3D (4,6%).
Finalment, el Baròmetre indica que el 38,8% de les empreses catalanes ha invertit en transformació verda el 2022, gairebé 7 punts més que el 2021 (32,1%). Destaquen les inversions en energies renovables (18,5% de les empreses catalanes), l’ús de materials reciclats (14,3%), l’adquisició d’R+D o ecodisseny (13,9%), les inversions en tot el cicle de producte o servei, model de negoci o procés de producció (13,1%) i l’aprovisionament de nous materials (12,8%).