A poques setmanes de fer-se entrega del premi de Llum a la Nit del Talent, no es podia mantenir una conversa amb ningú altre que no fos Xavier Martín (1965, Barcelona), CEO de Faro Barcelona. La seva modèstia l’impedeix reconèixer que la seva arribada l’any 2003 va suposar un punt d’inflexió per l’empresa, els productes de la qual ja arriben a més de 100 països. És inevitable pensar que és la seva mirada lluminosa, fidel acompanyant de cadascuna de les paraules que pronuncia, la que ha acabat guiant la firma a bon port. Un petita metàfora per rendir homenatge al propi nom de l’empresa que ell mateix, entre d’altres, ha acabat duent a l’èxit.
Quines dades ens podries donar de l’empresa per donar compte de la seva dimensió (facturació, treballadors, països exporta, etc.)?
Tenim 98 treballadors en total i vuit d’ells es dediquen a l’àrea de creativitat del producte. Després, però, comptem amb múltiples col·laboracions externes de dissenyadors. El procés de passar de la idea al mercat, doncs, consisteix en la interacció entre tota una sèrie d’àrees on es té en compte el disseny, la identitat del producte, la funcionalitat... perquè s’ha de poder vendre al mercat. A més, tenim una facturació de 35 milions d’euros, la major part d’exportacions, que en realitzem a més de 100 països. I cobrim totes les fases del negoci, des del disseny fins a la fabricació i la distribució.
De quina manera es trasllada l’idea inicial al mercat?
El procés de passar de la idea al mercat consisteix en la interacció entre tota una sèrie d’àrees on es té en compte el disseny, la identitat del producte, la funcionalitat, els materials utilitzats... perquè al final el més important és que es pugui vendre al mercat i consumir-se d’una manera òptima. I que quan la gent rebi el nostre producte reconegui la nostra marca darrera.
Quina importància té incorporar l’ecologisme en la producció?
És absolutament imprescindible. Hem de treballar per un capitalisme responsable, i crec que el mateix mercat expulsarà a totes aquelles empreses que no siguin respectuoses amb el medi ambient. El produir amb materials ecològics també forma part de la identitat de la nostra empresa.
Quina és la identitat de l’empresa?
El disseny democràtic. És a dir, que allò que realitzem pugui arribar al màxim de llars possibles a través d’un preu assequible. Intentem fugir de l’elitisme, volem que ens pugui consumir tothom.
Quina evolució ha tingut l’empresa des de la seva fundació el 1945?
L’empresa va néixer el 1945 a Poblenou com un fabricant de làmpades de flexo de sobretaula. L’any 1982, l’empresa, propietat de Carlos López, va deixar de fabricar per convertir-se en importador de productes asiàtics, làmpades pel mercat domèstic, d’interior i d’exterior, i ventiladors de sostre. L’any 2003 arribo com a director general, i des del 2005 sóc accionista minoritari. A partir d’aleshores canviem el model de negoci i tornem a ser fabricants, a través de subministradors de components, i contactem amb dissenyadors i invertim en modelatge propi. D’aquesta manera, comencem a exportar. A banda d’això, l’empresa també ha obert nous canals, com el d’emmagatzematge, el de prescriptors o el de contract.
Com concebeu el disseny i l’estètica? Una cosa pot ser bonica i útil al mateix temps? I sostenible?
Aquest és el repte i l’equilibri que sempre busquem. Quan fabriquem una lluminària, per exemple, t’has de fixar fins i tot en les coses que semblen més òbvies. Per exemple, ens vam trobar un cas on una làmpada de sostre tenia l’interruptor a la part superior, però no es podia veure perquè era la que estava en contacte amb el sostre. Per tant, a banda de que estèticament sigui atractiu i s’adeqüi a la nostra identitat com a marca, ha de ser funcional i ens hem de preguntar per què s’utilitzarà, on es pot col·locar, la intensitat de la llum que ha d’emetre, el tipus d’habitació, etc.
Suposa un punt d’inflexió per l’empresa l’adquisició de Biosca Botey?
L’any 2011 adquirim, penso, la botiga més emblemàtica d’il·luminació de Barcelona. Estava en concurs de creditors. Abans d’adquirir-la, ja havia estat involucrada en obres com la Sagrada Família o el Gran Teatre del Liceu. Realment sí que ha estat un punt d’inflexió per l’empresa. Ara complementa molt bé el projecte de Faro.
L’empresa també té una vessant ecològica i solidària representada per la làmpada portàtil Hook. Fins a quin punt és important involucrar-se en aquests projectes?
Personalment, crec que la Hook és la meva preferida. Considero que encarna a la perfecció tot allò que volem representar com a empresa. Es tracta d’una làmpada portàtil dissenyada seguint un estricte protocol d’ecodisseny. Està feta de plàstic reciclat i redueix entre un 30 i un 70% l’impacte mediambiental. A més, també incorpora una part solidària. Per cada Hook venuda, un nen és alimentat durant 1 any en una escola de Libèria gràcies a la col·laboració amb l’ONG Mary’s Meals.
I el Lampanot?
Quan la vaig veure per primer cop, va ser un ¡uau! Hi veia Barcelona. Les rajoles de Puig i Cadafalch representen molt bé el que és aquesta ciutat. Va ser un amor a primera vista.
Què és el talent per tu?
El talent són moltes coses. És capacitat de creació. També és sensibilitat. Sobretot això.
Tothom en té?
Hi ha persones que tenen una capacitat d’enginy superior, això potser ja són els genis. Però crec que tothom en té algun. Només ha de ser conscient del que té i del que no té i potenciar-lo al màxim.
I tu quin talent tens?
Seria molt pretensiós dir-ho. Però crec que la nostra empresa, al llarg de la seva història, s’ha caracteritzat per la seva adaptabilitat i pel fet de saber construir la identitat pròpia de la que et parlava.
Fins a quin punt és important, en el món del disseny, treballar en una ciutat com Barcelona?
És importantíssim. Molt. Barcelona és el bressol del disseny. Jo la definiria com una ciutat inspiradora. Tenim joies del modernisme, del gòtic. Tenim a Gaudí... és una gran sort.
I en quin estat està el talent a Catalunya?
Crec que té molt bona salut, almenys en el meu sector. Hi ha moltes empreses que estan fent grans coses, com Marset Showroom. Crec que hi ha molt talent a casa nostre, tenim una gran sort i li hem de treure el màxim profit.
El proper 3 de juliol celebrem la Nit del Talent. De quina manera animaries a participar a la gent pel premi de Llum d’enguany?
Els hi diria que defensessin una proposta pròpia, al marge de que sigui un disseny bonic o no. I que se la fessin seva.
Per acabar, a nivell de Catalunya, a quina persona destacaries pel seu talent?
És molt difícil... però segurament si n’hagués d’escollir a un seria Pau Casals, per la seva aposta ferma per la pau.
I si et pregunto per una dona?
Mmmh... segurament diria alguna dona relacionada amb l’escriptura. Mercè Rodoreda.
L'empresa Faro Barcelona, de la qual en Xavier Martín és el CEO, és el fabricant del nostre venerat Lampanot, el qual va ser mereixedor del premi disseny 3D l'any 2016.
ALBERT POSTILS.