Les cites cèlebres sempre acostumen a ser qüestionables. Realment tal personatge va dir tal cosa, en tals circumstàncies i fent servir aquests determinats termes? I si resulta que s’està enduent la glòria per una frase brillant algú que mai no la va posar en boca seva? Sigui com sigui, la grandesa d’aquestes sentències resideix en el fet d’identificar el seu contingut -provingui d’on provingui- amb el tarannà d’una persona. I això mateix és el que succeeix quan Marisa Ruiz (Barcelona, 1975) evoca aquella frase -direm- d’Albert Einstein: Once you stop learning, you start dying. La responsable en màrqueting i xarxes socials de la Welcome Talent Society s’expressa amb el llenguatge del present i, sobretot, del futur: digital i feminista. D’una banda, abriga el terme influencers per referir-se a dos professors de la UAB -on va estudiar Publicitat i Relacions Públiques- que van marcar la seva trajectòria. De l’altra, és mentora i forma part de l’staff organitzador de Technovation Girls, un programa per fomentar les vocacions STEAM - sigles en anglès: ciències, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques - en les noies. Això últim ha fet mereixedor a tot l´equip d’una menció especial en la darrera edició dels Premis Dona TIC. Dos termes que resumeixen d’allò més bé el tarannà de la nostra entrevistada que, a més, té el talent de saber comunicar i transmetre tot allò que es desprèn de la seva inabastable curiositat.
Què és el talent per a tu?
El talent és la gran capacitat que tenim les persones en relació a un aspecte de la nostra intel·ligència. Tots tenim un talent, un “superpoder” com els hi dic a les meves filles de nou anys: musical, creatiu, esportiu, matemàtic, social, etc. I aquest talent s´ha de cultivar i treballar perquè no es perdi.
Explica'm breument la teva trajectòria. Com són els teus inicis?
Des de ben petita sempre m´ha agradat donar-li la volta a les coses. Si em preguntaven Per què…. jo acostumava a contestar: I per què no? Intentava fer diferent allò que sempre es feia igual aportant la meva part creativa. D´altra banda, sempre m´ha entusiasmat la vessant comunicativa: redactar, transmetre i connectar. Si a tot això li afegeixes la curiositat per esbrinar per què la gent consumia un producte o servei específic -encara em fixo en el carro de la compra de la persona que tinc davant del súper-, tens tres pistes sobre la meva vocació i la carrera que vaig estudiar: Publicitat i Relacions Públiques -creativitat, comunicació i màrqueting-.
Vaig tenir dos professors a la UAB que van ser els meus influencers: el gran Jose Maria Ricarte -fa set anys que es celebren els Premis Nacionals de Creativitat amb el seu nom organitzats pel Gremi de Publicitat- i l´expert en Màrqueting Andreu Barrabino. A partir d´aquí, la meva trajectòria professional ha voltat sempre al voltant de la comunicació. He treballat tant a la part d´agència com a la de client i, des de fa temps, toco més l´àrea d´estratègia i de màrqueting. De fet, tinc un màster en Marketing Digital i Community Manager i, contínuament, participo en cursos, webinars, seminaris, tallers, etc. per estar al dia de les novetats del meu sector. Com diu Albert Einstein: Once you stop learning you start dying.
A les teves xarxes socials ets força activa amb @TechnovationCat (Technovation Girls Catalonia). En què consisteix aquest projecte?
Technovation Girls (2009) és un programa internacional d´emprenedoria i tecnologia per fomentar les vocacions STEAM en les noies. L´objectiu és assolir com més aviat millor que la xifra de dones en els estudis tècnics sigui del 50%. Convidem a nenes i noies d’entre 10 i 18 anys perquè desenvolupin una app que resolgui un repte social: medi ambient, salut, igualtat de gènere, educació, etc. El programa comença al gener i acaba a l´abril. A finals de maig, els equips presenten la seva app a un jurat. La final es celebra l´agost a Silicon Valley amb equips de tot el món. En la darrera edició van participar 20.000 noies, 116 països i es van presentar 2000 projectes. Catalunya ocupa la 9ª posició mundial. No està gens malament, oi?
Durant l´edició s´organitzen diferents activitats. Per exemple, la visita a empreses tecnològiques de Barcelona (HP, Simon, Letgo, etc.), jornades d’elevator pitch, etc. Jo formo part de l´staff organitzador i també sóc mentora d´un equip de noies de 13 anys. És una experiència molt enriquidora, ja que no només les orientes amb el teu coneixement i experiència, sinó que també n´aprens molt d´elles. A més, com a membre de l´staff, estàs en contacte amb persones del món de l´educació i de la tecnologia molt interessants.
I els Premis Dona TIC en són la conseqüència.
El Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat organitza cada any els Premis Dona TIC per reconèixer el paper fonamental de les dones en el món professional, empresarial i acadèmic de les noves tecnologies. En aquesta edició vam rebre la menció especial com a millor iniciativa referent d´Entitat, Centre Formatiu o Institució pel programa Technovation Girls.
A la gala entreguen els premis dones reconegudes del sector TIC com la directora de l’Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona, Anna Mercadé, o la directora general de la societat digital de la Generalitat de Catalunya, Joana Barbany.
Sincerament, va ser una pujada molt gran per tot l´equip i les persones que hi ha al darrere.
En relació a les dues preguntes anteriors, quina és la situació de la dona en aquest sector de la societat? De quina manera la tecnologia pot contribuir en positiu a aconseguir la paritat de gènere?
Fa poc vaig contribuir en un article que tractava aquests temes. Perquè et facis una idea, a Catalunya, en l’àmbit de les TIC, la branca d’activitat és del 30% de dones pel 70% d’homes, segons un informe de l’Observatori de la Igualtat de Gènere. Es tracta d’una dada preocupant si es té en compte que l’any 2020 hi haurà 900.000 llocs de treball sense cobrir, segons dades de la Comissió Europea.
Per què en el món tecnològic la presència de dones és tan minoritària?
Crec que es tracta d´un tema educacional i de manca de referents femenins a les escoles. Per exemple, als llibres d´informàtica i tecnologia d´ESO hi ha poques dones referents en proporció al nombre d´homes. Moltes noies ni es plantegen dedicar-s’hi perquè pensen que és “cosa d´homes”, que són graus “ per gent friki”, etc. A més, falten professors apassionats per la tecnologia que sàpiguen transmetre i orientar les nenes en el camí correcte. Saps qui va desenvolupar el Wifi, GPS o rentaplats? O qui va fundar Microsoft? Una dona.
Ets la responsable en màrqueting i xarxes socials de la WTS. Per què vas decidir unir-t'hi?
Estic molt connectada amb el talent i sempre m´ha interessat des de totes les vessants. Un dia vaig topar amb el perfil dels Premis Talent a les xarxes i el primer que vaig pensar va ser: “Un projecte tant interessant com els @premistalent cal que es comuniqui i arribi al seu públic d´una forma excepcional”. Vaig contactar amb en Bru Recolons, el president i fundador, i la mateixa setmana ja coneixia el seu meravellós equip, tant a nivell personal com professional.
Per acabar, quin personatge de Catalunya destacaries pel seu talent?
Em venen molts al cap, sobretot dones: la xef Carme Ruscalleda, la periodista Gemma Nierga, la química, professora de la UPC i presidenta la Societat Catalana de Tecnologia Núria Salán o la Dra. Encarna Ruiz, directora d´Investigació de l´Escola Superior de Disseny (ESDI) i jurat dels Premis Talent. Si he de destacar-ne una, em quedo amb l´escriptora, pedagoga i política Maria Aurèlia Capmany per la seva lluita amb el seu exemple i els seus escrits per millorar la situació social del gènere femení.
ALBERT POSTILS.