Articles - Indústria i Territori
El sector nàutic a Catalunya està en ple auge, amb més de 500 empreses que en conjunt facturen 1.028 milions d'euros i proporcionen feina a gairebé 4.000 persones. Aquestes dades s'han extret de la primera fase d’un estudi sobre la competitivitat del sector nàutic, que forma part del projecte de descarbonització d’embarcacions d’esbarjo.
Segons l'estudi, gairebé el 50% de la facturació prové d'activitats industrials. Aquestes inclouen les drassanes de refit i varadors, que generen 271 milions d'euros, les drassanes de nova construcció amb 90 milions d'euros, i la indústria auxiliar, que aporta 96 milions d'euros. En el sector de refit, Catalunya destaca per la seva especialització en grans eslores, amb una empresa catalana situada entre les líders mundials en aquest àmbit. Aquesta activitat és altament internacionalitzada, amb embarcacions de tot el món escollint Catalunya per als seus processos de refit, així com el desenvolupament de varadors en nous mercats des de Catalunya.
Pel que fa a les drassanes de nova construcció, l'especialització en embarcacions de petites eslores és notable, amb noves empreses emergents en aquest segment. Els principals mercats per a aquestes empreses inclouen usos professionals com patrulleres, transport de passatgers, pesca, defensa i salvament. Catalunya compta amb una cadena de valor ben desenvolupada i un important grau d’exportació en aquests segments, a més de la construcció d'embarcacions per a usos recreatius.
La indústria auxiliar també destaca per la concentració d'empreses dedicades a la propulsió sostenible, amb diversos fabricants de components per a sistemes de propulsió, motors i bateries. Empreses d'altres sectors desenvolupats a Catalunya, com l'automoció, el ferrocarril i l'hidrogen, estan entrant al sector nàutic per aprofitar les oportunitats derivades del repte de la descarbonització.
Algunes empreses del sector nàutic català han integrat la sostenibilitat com a part de la seva visió empresarial, oferint solucions específiques com l'eficiència energètica dels vaixells, l'ecodisseny en drassanes i la fabricació de sistemes d'emmagatzematge d'energia i motors elèctrics o de combustibles alternatius.
Aquest projecte de descarbonització d’embarcacions d’esbarjo és impulsat per ACCIÓ, la Fundació Barcelona Capital Nàutica i Barcelona Activa, en el marc de la Copa Amèrica. L’objectiu és aprofitar aquest esdeveniment per impulsar la competitivitat i sostenibilitat del sector nàutic català.
Albert Torras