Articles - Startups i emprenedors
Dos centres catalans han estat seleccionats en la Convocatòria d'Ajudes Dualitza de CaixaBank Dualitza i l'Associació de Centres de Formació Professional FPEmpresa entre els més innovadors de tot el país per la seva participació en els projectes d’FP presentats per a la millora de l'aprenentatge del seu alumnat. Un d'ells, l'Institut Nàutica de Barcelona, ha estat elegits per la seva idea en categoria individual mentre que l'altre, l'Institut Callípolis, ho ha estat en la categoria en xarxa.
En total, la cinquena edició de la Convocatòria d'Ajudes Dualitza ha seleccionat en tot el país 30 projectes de col·laboració entre centres educatius d’FP i empreses, distribuïts en totes les comunitats autònomes, que rebran un total de 401.288 euros per al seu desenvolupament. La major part d'aquests projectes, un total de 21, han estat presentats per centres de manera individual mentre que els altres nou han estat seleccionats en la categoria en xarxa, o el que és el mateix, gràcies a la col·laboració de diversos centres de diferents territoris donant suport a una única idea.
El nombre de projectes en xarxa seleccionats per a aquesta edició augmenta respecte a l'any passat quan es va introduir aquesta categoria per primera vegada, cosa que reflecteix la bona acollida de la mateixa.
Pel que fa als centres, més de la meitat dels que s'han presentat ho feien per primera vegada, cosa que reflecteix l'interès cada dia més gran que desperta la Convocatòria. A l'hora de dur a terme la selecció d'aquests 30 projectes, la comissió d'avaluació ha tingut en compte que siguin innovadors; fomentin la coparticipació entre centres; tinguin impacte social; diversifiquin els agents participants; estableixin mecanismes de coordinació i comunicació; tinguin en compte perdurabilitat per proporcionar resultats a llarg termini; siguin transferibles, facilitin la comunicació dels èxits aconseguits i busquin impactar en la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.
La major part dels projectes s'han plantejat en modalitat mixta, amb activitats presencials i d'altres en format virtual, cosa que evidencia la maduresa del procés de digitalització que molts centres van accelerar durant la pandèmia. El director de CaixaBank Dualitza, Juan Carlos Lauder, s'ha felicitat per “l'ampli interès que la convocatòria segueix generant entre els centres educatius, com a mostra del seu interès per seguir desenvolupant noves iniciatives, així com de la confiança que mantenen en Dualitza”.
A més, ha volgut ressaltar que “la prova més evident d'aquesta confiança és que als centres habituals se sumen cada vegada més centres nous que, animats per la visibilitat dels centres que participen en la convocatòria, veuen una oportunitat de treure endavant les seves idees amb el suport de CaixaBank Dualitza i FPEmpresa”. Per part seva, el president de FPEmpresa, Luis García, ha subratllat que “convocatòries com la d'Ajudes Dualitza ens convencen que incentivar, donar suport a i orientar-nos cap a la col·laboració entre els centres de formació i les empreses i institucions és un bon camí per millorar la Formació Professional”.
Prova de l'interès que genera la convocatòria és que la varietat de les temàtiques tractades pels professionals educatius augmenta cada any, d'acord amb l'augment de les Famílies Professionals implicades, com a Electricitat i Electrònica, Energia i Aigua, Serveis Socioculturals i a la Comunitat, Química, Sanitat, Informàtica i Comunicacions, o Fusta Moble i Suro. En aquesta edició, els centres aposten per iniciatives que permetin als seus alumnes l'aprenentatge en energies renovables, en l'avantguarda de la investigació sanitària, que els acostin al món de l'art o els introdueixi valors a través de la conservació del patrimoni cultural. Però també tornen a apostar per idees que millorin i impulsin noves metodologies pedagògiques, que possibiliti a l'estudiant recrear la seva futura experiència laboral o que creï millores reals en sectors com l'agricultura.
A més, cada vegada més projectes incorporen de manera paral·lel a l'aprenentatge dels estudiants, diverses fórmules que facilitin la formació del professorat. El caràcter social que caracteritza a molts dels professionals de la FP torna a tenir cabuda en múltiples projectes, amb idees per facilitar suport a familiars de malalties degeneratives o el desenvolupament de l'educació emocional. La llista completa de projectes seleccionats es pot consultar a www.caixabankdualiza.es