Catalonia Talent

Catalonia Talent
Opinió

De la participació ciutadana a la gestió del coneixement

21 de maig de 2021

La participació ciutadana ha evolucionat. Aquella participació ciutadana que en alguns casos tenia més en compte la quantitat que la qualitat; el fer veure que escoltaves més que no pas la voluntat real d’escoltar i interioritzar el que els ciutadans opinen i que estava isolada lluny d’una influència transversal a les institucions ha evolucionat.

L’Arribada de les polítiques de Govern Obert va introduir la participació ciutadana en una lògica global, transversal i de motor de canvi conjuntament amb altres potes com la transparència o les dades obertes, i principis com el de col·laboració.

Més tard, i amb l’arribada de la tecnologia a la governança, creant una família més en l’ecosistema de les ciutats intel·ligents, Smart Governance, o Smart Citizens, aquestes polítiques fan un pas més, traspassant el marc de les gestió estrictament pública i introduint-se també en el marc privat.

Arriba finalment una nova evolució, a través de les tècniques d’intel·ligència col·lectiva i gestió del coneixement. El coneixement resideix en cadascun dels ciutadans, cadascú amb les seves capacitats. Cada comunitat humana, sigui una empresa, un poble, una ciutat, un barri, una escala de veïns, o inclús un grup d’amics o una família, té coneixement, alberga una quantitat de coneixement important.

Si agafem com a exemple un barri, o una empresa amb centenars de treballadors, o tots els treballadors d’un Ajuntament, en aquests col·lectius de centenars de persones hi ha un coneixement molt important en la suma d’aquests individus. Quants economistes hi tenim al barri? I experts en sostenibilitat? I arquitectes? I experts en dades?... segur que molts. Però no es tracta només de posar en valor el coneixement il·lustrat, sinó que el coneixement “popular” també és un valor, també és coneixement, per exemple, els taxistes amb la mobilitat, o els usuaris d’un servei (Metro, tren, un pont) es converteixen en experts d’aquest servei.

El mateix aplicat a una empresa, a quants treballadors mai els hem preguntat res? Quants considerem que tenen una simple tasca o bé administrativa o de procés i no ens hem preguntat mai què pensen?. Entre aquests centenars de treballadors hi ha coneixement amb valor, per l’experiència que acumulen, perquè tenen coneixement en diverses matèries i perquè formen part de la pròpia empresa. Si seguim un programa d’intel·ligència col·lectiva i gestió del coneixement, a més de rebre idees que poden ser interessants per a la millora dels nostres projectes, implicarem i incrementarem, per tant, la satisfacció i rendiment d’aquest treballadors, a banda de que també detectarem talent.

Per a que aquest coneixement aporti, funcioni, flueixi, cal connectar-lo, si no el connectem es perd, només el rendirà la persona o les persones que hi estiguin en contacte. Si el connectem i creem les eines i mecanismes necessaris per capturar-lo, podem fer fluir una quantitat de coneixement, idees i oportunitats inimaginable, i al darrera de tot això detectar talent.

Quantes idees o iniciatives empresarials queden sense portar-se a terme perquè el coneixement i idees que te una persona no està connectat? Quant valor i talent malbaratem no contactant per a les nostres empreses experts que tenim al territori i no els coneixem i no es donen a conèixer?.

Mitjançant eines d’intel·ligència col·lectiva podem despertar i connectar tot aquest coneixement i treure’n profit en forma d’idees i projectes i també detecció de talent.

Contingut relacionat

FGC Turisme
Carregant...
x