Articles - Gastronomia i alimentació
Agències - Explicar les virtuts i excel·lències del cava “des del cor de les dones”. És el propòsit que s’ha marcat Cava Women, una entitat sorgida des de la Confraria del Cava sota l’impuls d’una trentena d’empresàries del sector. Viticultores, enòlogues, sommeliers, responsables d’enoturisme, comunicadores i directives s’han aliat per reivindicar el seu talent i posar en valor la importància de les dones en el llegat cavista. “Hi ha històries molt importants i emotives massa desconegudes”, lamenta a l’ACN la portaveu de Cava Women, Eva Plazas, que destaca que l’entitat neix amb una clara vocació solidària: a tots els actes recaptaran fons per a associacions de suport a les dones maltractades o amb falta de recursos.
Plazas remarca que les dones tenen “una manera d’explicar les emocions diferent de com ho fan els homes”, i aquests matisos són els que volen posar en valor des de Cava Women “per fer un pas més en la promoció del cava”. “Volem explicar des del cor de les dones tot allò que hi ha rere una ampolla”, recalca. El col·lectiu nega que l’entitat neixi amb la intenció “d’agafar la bandera del feminisme”, sinó que es proposen aconseguir un relat “més emocional i sensible” per explicar el passat, present i futur del sector. Plazas posa com a exemple la transcendència de cavistes com Dolors Sala, co fundadora Freixenet, o de les dones de la família Prats, que van liderar Vins el Cep en plena època post fil·loxera
Les impulsores de Cava Women afirmen que l’entitat arriba en un moment de “canvi i revolució”. Celebren que cada cop és més visible la presència femenina en el sector, però avisen que queda molta feina a fer. “Al comitè de tast del Consell Regulador del Cava representem el 44% dels membres, quan fa 25 anys enrere n’érem només l’11%”, explica Plazas, que lamenta que el repte més important és fer-se un lloc a la direcció de la DO: “Dels 20 membres del Ple del Consell Regulador, zero són dones”. “Tenim un potencial molt gran dins el col·lectiu al llarg de tot el procés d’elaboració del cava, i ho hem de fer valdre”, recalca Plazas, que sosté que l’aportació de les dones al sector “serveix per aprendre molt i per promocionar millor el cava”. “No volem anar contra els homes, sinó sumar dins el sector”, afegeix.
Cava Women s’ha presentat oficialment aquest cap de setmana a Sant Sadurní d’Anoia coincidint amb el Cavatast. Properament tenen previst organitzar un tast en el marc de la Barcelona Wine Week, on les inscripcions seran benèfiques per recaptar fons per a ONGs de suport a dones amb dificultats socials i econòmiques. Plazas assegura que tots els actes que organitzi l’entitat tindran aquest caire solidari.